vutthi samati vijjhati
Evam abhavitam1 cittam
rago samati vijjhati.
Yatha'garam succhannam
vutthi na samati vijjhati
Evam subhavitam cittam
rago na samativijjhati
Even as rain penetrates an ill-thatched house,
so does lust penetrate an undeveloped mind.
Even as rain does not penetrate a well-thatched house,
so does lust not penetrate a well-developed mind.
''ယထာ အဂါရံ ဒုစၧႏၷံ၊ ဝု႒ီ သမတိဝိဇၩတိ။
ဧဝံ အဘာဝိတံ စိတၱံ၊ ရာေဂါ သမတိဝိဇၩတိ။
''ယထာ အဂါရံ သုစၧႏၷံ၊ ဝု႒ီ န သမတိဝိဇၩတိ။
ဧဝံ သုဘာဝိတံ စိတၱံ၊ ရာေဂါ န သမတိဝိဇၩတီ''တိ။
အမိုးေကာင္းစြာ မမိုးေသာအိမ္အတြင္းသို႕
မိုဃ္းေရမိုဃ္းေပါက္ ထိုးေဖာက္၀င္ေရာက္သကဲ့သို႕
ကမၼဌာန္းဘာ၀နာ စီးျဖန္းေလ့မရိွေသာသူရဲ႕ စိတ္ထဲကိုလည္း
ကိေလသာရာဂ ထိုးေဖာက္၀င္ေရာက္ပါတယ္။
အမိုးေကာင္းစြာ မိုးေသာအိမ္အတြင္းသို႕
မိုဃ္းေရမိုဃ္းေပါက္ မထိုးေဖာက္မ၀င္ေရာက္ႏိုင္သကဲ့သို႕
ကမၼဌာန္းဘာ၀နာ စီးျဖန္းေလ့ရိွေသာသူရဲ႕ စိတ္ထဲကိုလည္း
ကိေလသာရာဂ မထိုးေဖာက္မ၀င္ေရာက္ႏုိင္ပါ။
နႏၵေတၳရဝတၳဳ
ယထာ အဂါရႏၲိ ဣမံ ဓမၼေဒသနံ သတၳာ ေဇတဝေန ဝိဟရေႏၲာ အာယသၼႏၲံ နႏၵံ အာရဗ႓ ကေထသိ။
သတၳာ ဟိ ပဝတၱိတဝရဓမၼစေကၠာ ရာဇဂဟံ ဂႏ႖ာ ေဝဠဳဝေန ဝိဟရေႏၲာ -- ''ပုတၱံ ေမ အာေနတြာ ဒေႆထာ''တိ သုေဒၶါဒနမဟာရာေဇန ေပသိတာနံ သဟႆသဟႆပရိဝါရာနံ ဒသႏၷံ ဒူတာနံ သဗၺပစၧေတာ ဂႏ႖ာ အရဟတၱပၸေတၱန ကာဠဳဒါယိေတၳေရန ဂမနကာလံ ဉတြာ မဂၢဝဏၰံ ဝေဏၰတြာ ဝီသတိသဟႆခီဏာသဝပရိဝုေတာ (ဓမၼ၊႒၊၁၊၇၄ ကပိလပုရံ နီေတာ ဉာတိသမာဂေမ ေပါကၡရဝႆံ အတၳဳပၸတၱႎ ကတြာ ေဝႆႏၲရဇာတကံ (ဇာ၊ ၂။၂၂။၁၆၅၅ အာဒေယာ) ကေထတြာ ပုနဒိဝေသ ပိ႑ာယ ပဝိေ႒ာ၊ ''ဥတၱိေ႒ နပၸမေဇၨယ်ာ''တိ (ဓ၊ ပ၊ ၁၆၈) ဂါထာယ ပိတရံ ေသာတာပတၱိဖေလ ပတိ႒ာေပတြာ၊ ''ဓမၼၪၥေရ''တိ (ဓ၊ ပ၊ ၁၆၉) ဂါထာယ မဟာပဇာပတႎ ေသာတာပတၱိဖေလ၊ ရာဇာနၪၥ သကဒါဂါမိဖေလ ပတိ႒ာေပသိ။ ဘတၱကိစၥာဝသာေန ပန ရာဟုလမာတုဂုဏကထံ နိႆာယ စႏၵကိႏၷရီဇာတကံ (ဇာ၊ ၁။၁၄။၁၈ အာဒေယာ) ကေထတြာ တေတာ တတိယဒိဝေသ နႏၵကုမာရႆ အဘိေသကေဂဟပၸေဝသနဝိဝါဟမဂၤေလသု ပဝတၱမာေနသု ပိ႑ာယ ပဝိသိတြာ နႏၵကုမာရႆ ဟေတၳ ပတၱံ ဒတြာ မဂၤလံ ဝတြာ ဥ႒ာယာသနာ ပကၠမေႏၲာ နႏၵကုမာရႆ ဟတၳေတာ ပတၱံ န ဂဏွိ။ ေသာပိ တထာဂတဂါရေဝန ''ပတၱံ ေဝါ၊ ဘေႏၲ၊ ဂဏွထာ''တိ ဝတၱဳံ နာသကၡိ။ ဧဝံ ပန စိေႏၲသိ -- ''ေသာပါနသီေသ ပတၱံ ဂဏွိႆတီ''တိ။ သတၳာ တသၼိမၸိ ဌာေန န ဂဏွိ။ ဣတေရာ ''ေသာပါနပါဒမူေလ ဂဏွိႆတီ''တိ စိေႏၲသိ။ သတၳာ တတၳာပိ န ဂဏွိ။ ဣတေရာ ''ရာဇဂၤေဏ ဂဏွိႆတီ''တိ စိေႏၲသိ။ သတၳာ တတၳာပိ န ဂဏွိ။ ကုမာေရာ နိဝတၱိတုကာေမာ အ႐ုစိယာ ဂစၧေႏၲာ သတၳဳဂါရေဝန ''ပတၱံ ဂဏွထာ''တိ ဝတၱဳံ န သေကၠာတိ။ ''ဣဓ ဂဏွိႆတိ၊ ဧတၳ ဂဏွိႆတီ''တိ စိေႏၲေႏၲာ ဂစၧတိ။
တသၼႎ ခေဏ အညာ ဣတၳိေယာ တံ ဒိသြာ ဇနပဒကလ်ာဏိယာ အာစိကၡႎသု -- ''အေယ်၊ ဘဂဝါ နႏၵကုမာရံ ဂေဟတြာ ဂေတာ၊ တုေမွဟိ တံ ဝိနာ ကရိႆတီ''တိ။ သာ ဥဒကဗိႏၵဴဟိ ပဂၣရေႏၲေဟဝ အၯဳလႅိခိေတဟိ ေကေသဟိ ေဝေဂန ဂႏ႖ာ၊ ''တုဝဋံ ေခါ၊ အယ်ပုတၱ၊ အာဂေစၧယ်ာသီ''တိ အာဟ။ တံ တႆာ ဝစနံ တႆ ဟဒေယ တိရိယံ ပတိတြာ ဝိယ ဌိတံ။ သတၳာပိႆ ဟတၳေတာ ပတၱံ အဂၢဏွိတြာဝ တံ ဝိဟာရံ ေနတြာ၊ ''ပဗၺဇိႆသိ နႏၵာ''တိအာဟ။ ေသာ ဗုဒၶဂါရေဝန ''န ပဗၺဇိႆာမီ''တိ အဝတြာ၊ ''အာမ၊ ပဗၺဇိႆာမီ''တိ အာဟ။ သတၳာ ''ေတန ဟိ နႏၵံ ပဗၺာေဇထာ''တိ အာဟ။ သတၳာ ကပိလပုရံ ဂႏ႖ာ တတိယဒိဝေသ နႏၵံ ပဗၺာေဇသိ။
သတၱေမ ဒိဝေသ ရာဟုလမာတာ ကုမာရံ အလကၤရိတြာ ဘဂဝေတာ သႏၲိကံ ေပေသသိ -- ''ပႆ၊ တာတ၊ ဧတံ ဝီသတိသဟႆသမဏပရိဝုတံ သုဝဏၰဝဏၰံ ျဗဟၼ႐ူပိဝဏၰံ သမဏံ၊ အယံ ေတ ပိတာ၊ ဧတႆ မဟႏၲာ နိဓိကုမ႓ိေယာ အေဟသုံ။ တ်ာႆ နိကၡမနေတာ ပ႒ာယ န ပႆာမ၊ ဂစၧ နံ ဒါယဇၨံ ယာစႆု -- 'အဟံ (ဓမၼ၊႒၊၁၊၇၅၊ တာတ၊ ကုမာေရာ၊ အဘိေသကံ ပတြာ စကၠဝတၱီ ဘဝိႆာမိ၊ ဓေနန ေမ အေတၳာ၊ ဓနံ ေမ ေဒဟိ။ သာမိေကာ ဟိ ပုေတၱာ ပိတုသႏၲကႆာ'''တိ။ ကုမာေရာ ဘဂဝေတာ သႏၲိကံ ဂႏ႖ာဝ ပိတုသိေနဟံ ပဋိလဘိတြာ ဟ႒စိေတၱာ ''သုခါ ေတ၊ သမဏ၊ ဆာယာ''တိ ဝတြာ အညမၸိ ဗဟုံ အတၱေနာ အႏု႐ူပံ ဝဒေႏၲာ အ႒ာသိ။ ဘဂဝါ ကတဘတၱကိေစၥာ အႏုေမာဒနံ ကတြာ ဥ႒ာယာသနာ ပကၠာမိ။ ကုမာေရာပိ ''ဒါယဇၨံ ေမ၊ သမဏ၊ ေဒဟိ၊ ဒါယဇၨံ ေမ၊ သမဏ၊ ေဒဟီ''တိ ဘဂဝႏၲံ အႏုဗႏၶိ။ ဘဂဝါပိ ကုမာရံ န နိဝတၱာေပသိ။ ပရိဇေနာပိ ဘဂဝတာ သဒၶႎ ဂစၧႏၲံ နိဝေတၱတုံ နာသကၡိ။ ဣတိ ေသာ ဘဂဝတာ သဒၶႎ အာရာမေမဝ အဂမာသိ။
တေတာ ဘဂဝါ စိေႏၲသိ -- ''ယံ အယံ ပိတုသႏၲကံ ဓနံ ဣစၧတိ၊ တံ ဝ႗ာႏုဂတံ သဝိဃာတံ၊ ဟႏၵႆ ေဗာဓိတေလ ပဋိလဒၶံ သတၱဝိဓံ အရိယဓနံ ေဒမိ၊ ေလာကုတၱရဒါယဇၨႆ နံ သာမိကံ ကေရာမီ''တိ။ အထ ေခါ ဘဂဝါ အာယသၼႏၲံ သာရိပုတၱံ အာမေႏၲသိ -- ''ေတန ဟိ တြံ၊ သာရိပုတၱ၊ ရာဟုလကုမာရံ ပဗၺာေဇဟီ''တိ။ ေထေရာ ကုမာရံ ပဗၺာေဇသိ။ ပဗၺဇိေတ စ ပန ကုမာေရ ရေညာ အဓိမတၱံ ဒုကၡံ ဥပၸဇၨိ။ တံ အဓိဝါေသတုံ အသေကၠာေႏၲာ ဘဂဝေတာ နိေဝေဒတြာ၊ ''သာဓု၊ ဘေႏၲ၊ အယ်ာ၊ မာတာပိတူဟိ အနႏုညာတံ ပုတၱံ န ပဗၺာေဇယ်ဳ''ႏၲိ ဝရံ ယာစိ။ ဘဂဝါ တႆ တံ ဝရံ ဒတြာ ပုေနကဒိဝသံ ရာဇနိေဝသေန ကတပါတရာေသာ ဧကမႏၲံ နိသိေႏၷန ရညာ၊ ''ဘေႏၲ၊ တုမွာကံ ဒုကၠရကာရိကကာေလ ဧကာ ေဒဝတာ မံ ဥပသကၤမိတြာ၊ 'ပုေတၱာ ေတ ကာလကေတာ'တိ အာဟ။ အဟံ တႆာ ဝစနံ အသဒၵဟေႏၲာ 'န မယွံ ပုေတၱာ ေဗာဓႎ အပၸတြာ ကာလံ ကေရာတီ'တိ ပဋိကၡိပိ''ႏၲိ ဝုေတၱ -- ''ဣဒါနိ ကႎ သဒၵဟိႆထ၊ ပုေဗၺပိ အ႒ိကာနိ ဒေႆတြာ၊ 'ပုေတၱာ ေတ မေတာ'တိ ဝုေတၱ န သဒၵဟိတြာ''တိ ဣမိႆာ အတၳဳပၸတၱိယာ မဟာဓမၼပါလဇာတကံ (ဇာ၊ ၁။၁ဝ။၉၂ အာဒေယာ) ကေထသိ။ ဂါထာပရိေယာသာေန ရာဇာ အနာဂါမိဖေလ ပတိ႒ဟိ။ ဣတိ ဘဂဝါ ပိတရံ တီသု ဖေလသု ပတိ႒ာေပတြာ ဘိကၡဳသံဃပရိဝုေတာ ပုနေဒဝ ရာဇဂဟံ ဂႏ႖ာ တေတာ အနာထပိ႑ိေကန သာဝတၳႎ အာဂမနတၳာယ ဂဟိတပဋိေညာ နိ႒ိေတ ေဇတဝေန ဝိဟာေရ တတၳ ဂႏ႖ာ ဝါသံ ကေပၸသိ။
ဧဝံ သတၳရိ ေဇတဝေန ဝိဟရေႏၲ အာယသၼာ နေႏၵာ ဥကၠဏ္႒ိတြာ ဘိကၡဴနံ ဧတမတၳံ အာေရာေစသိ -- ''အနဘိရေတာ အဟံ၊ အာဝုေသာ၊ ျဗဟၼစရိယံ စရာမိ၊ န(ဓမၼ၊႒၊၁၊၇၆ သေကၠာမိ ျဗဟၼစရိယံ သႏၶာေရတုံ၊ သိကၡံ ပစၥကၡာယ ဟီနာယာဝတၱိႆာမီ''တိ။ ဘဂဝါ တံ ပဝတၱႎ သုတြာ အာယသၼႏၲံ နႏၵံ ပေကၠာသာေပတြာ ဧတဒေဝါစ -- ''သစၥံ ကိရ တြံ၊ နႏၵ၊ သမၺဟုလာနံ ဘိကၡဴနံ ဧဝံ အာေရာေစသိ 'အနဘိရေတာ၊ အာ ဝုေသာ၊ ျဗဟၼစရိယံ စရာမိ၊ န သေကၠာမိ ျဗဟၼစရိယံ သႏၶာေရတုံ၊ သိကၡံ ပစၥကၡာယ ဟီနာယာ ဝတၱိႆာမီ''' တိ? ''ဧဝံ၊ ဘေႏၲ''တိ။ ''ကိႆ ပန တြံ၊ နႏၵ၊ အနဘိရေတာ ျဗဟၼစရိယံ စရသိ၊ န သေကၠာသိ ျဗဟၼစရိယံ သႏၶာေရတုံ၊ သိကၡံ ပစၥကၡာယ ဟီနာယာဝတၱိႆသီ''တိ? ''သာကိယာနီ မံ၊ ဘေႏၲ၊ ဇနပဒကလ်ာဏီ ဃရာ နိကၡမႏၲႆ အၯဳလႅိခိေတဟိ ေကေသဟိ အပေလာေကတြာ မံ ဧတဒေဝါစ -- 'တုဝဋံ ေခါ၊ အယ်ပုတၱ၊ အာဂေစၧယ်ာသီ'တိ၊ ေသာ ေခါ အဟံ၊ ဘေႏၲ၊ တံ အႏုႆရမာေနာ အနဘိရေတာ ျဗဟၼစရိယံ စရာမိ၊ န သေကၠာမိ ျဗဟၼစရိယံ သႏၶာေရတုံ၊ သိကၡံ ပစၥကၡာယ ဟီနာယာဝတၱိႆာမီ''တိ။
အထ ေခါ ဘဂဝါ အာယသၼႏၲံ နႏၵံ ဗာဟာယံ ဂေဟတြာ ဣဒၶိဗေလန တာဝတႎသေဒဝေလာကံ အာေနေႏၲာ အႏၲရာမေဂၢ ဧကသၼႎ စ်ာမေကၡေတၱ စ်ာမခါဏုေက နိသိႏၷံ ဆိႏၷကဏၰနာသနဂၤု႒ံ ဧကံ ပလု႒မကၠဋႎ ဒေႆတြာ တာဝတႎသဘဝေန သကၠႆ ေဒဝရေညာ ဥပ႒ာနံ အာဂတာနိ ကကုဋပါဒါနိ ပၪၥ အစၧရာသတာနိ ဒေႆသိ။ ကကုဋပါဒါနီတိ ရတၱဝဏၰတာယ ပါေရဝတပါဒသဒိသပါဒါနိ။ ဒေႆတြာ စ ပနာဟ -- ''တံ ကႎ မညသိ၊ နႏၵ၊ ကတမာ ႏု ေခါ အဘိ႐ူပတရာ ဝါ ဒႆနီယတရာ ဝါ ပါသာဒိကတရာ ဝါ သာကိယာနီ ဝါ ဇနပဒကလ်ာဏီ၊ ဣမာနိ ဝါ ပၪၥ အစၧရာသတာနိ ကကုဋပါဒါနီ''တိ? တံ သုတြာ အာဟ -- ''ေသယ်ထာပိ သာ၊ ဘေႏၲ၊ ဆိႏၷကဏၰနာသနဂၤု႒ာ ပလု႒မကၠဋီ၊ ဧဝေမဝ ေခါ၊ ဘေႏၲ၊ သာကိယာနီ ဇနပဒကလ်ာဏီ၊ ဣေမသံ ပၪၥႏၷံ အစၧရာသတာနံ ဥပနိဓာယ သခ်ၤမၸိ န ဥေပတိ၊ ကလမၸိ န ဥေပတိ၊ ကလဘာဂမၸိ န ဥေပတိ။ အထ ေခါ ဣမာေနဝ ပၪၥ အစၧရာသတာနိ အဘိ႐ူပတရာနိ ေစဝ ဒႆနီယတရာနိ စ ပါသာဒိကတရာနိ စာ''တိ။ ''အဘိရမ၊ နႏၵ၊ အဘိရမ၊ နႏၵ၊ အဟံ ေတ ပါဋိေဘာေဂါ ပၪၥႏၷံ အစၧရာသတာနံ ပဋိလာဘာယ ကကုဋပါဒါန''ႏၲိ။ ''သေစ ေမ၊ ဘေႏၲ ဘဂဝါ၊ ပါဋိေဘာေဂါ ပၪၥႏၷံ အစၧရာသတာနံ ပဋိလာဘာယ ကကုဋပါဒါနံ၊ အဘိရမိႆာမဟံ၊ ဘေႏၲ၊ ဘဂဝတိ ျဗဟၼစရိေယ''တိ။
အထ (ဓမၼ၊႒၊၁၊၇၇ ေခါ ဘဂဝါ အာယသၼႏၲံ နႏၵံ ဂေဟတြာ တတၳ အႏၲရဟိေတာ ေဇတဝေနေယဝ ပါတုရေဟာသိ။ အေႆာသုံ ေခါ ဘိကၡဴ၊ ''အာယသၼာ ကိရ နေႏၵာ ဘဂဝေတာ ဘာတာ မာတုစၧာပုေတၱာ အစၧရာနံ ေဟတု ျဗဟၼစရိယံ စရတိ။ ဘဂဝါ ကိရႆ ပါဋိေဘာေဂါ ပၪၥႏၷံ အစၧရာသတာနံ ပဋိလာဘာယ ကကုဋပါဒါန''ႏၲိ။ အထ ေခါ အာယသၼေတာ နႏၵႆ သဟာယကာ ဘိကၡဴ အာယသၼႏၲံ နႏၵံ ဘတကဝါေဒန စ ဥပကၠိတကဝါေဒန စ သမုဒါစရႏၲိ၊ ''ဘတေကာ ကိရာယသၼာ နေႏၵာ၊ ဥပကၠိတေကာ ကိရာယသၼာ နေႏၵာ၊ အစၧရာနံ ေဟတု ျဗဟၼစရိယံ စရတိ။ ဘဂဝါ ကိရႆ ပါဋိေဘာေဂါ ပၪၥႏၷံ အစၧရာသတာနံ ပဋိလာဘာယ ကကုဋပါဒါန''ႏၲိ။ အထ ေခါ အာယသၼာ နေႏၵာ သဟာယကာနံ ဘိကၡဴနံ ဘတကဝါေဒန စ ဥပကၠိတကဝါေဒန စ အ႗ိယမာေနာ ဟရာယမာေနာ ဇိဂုစၧမာေနာ ဧေကာ ဝူပကေ႒ာ အပၸမေတၱာ အာတာပီ ပဟိတေတၱာ ဝိဟရေႏၲာ န စိရေႆဝ ယႆတၳာယ ကုလပုတၱာ သမၼေဒဝ အဂါရသၼာ အနဂါရိယံ ပဗၺဇႏၲိ၊ တဒႏုတၱရံ ျဗဟၼစရိယပရိေယာသာနံ ဒိေ႒ဝ ဓေမၼ သယံ အဘိညာ သစၧိကတြာ ဥပသမၸဇၨ ဝိဟာသိ၊ ''ခီဏာ ဇာတိ၊ ဝုသိတံ ျဗဟၼစရိယံ၊ ကတံ ကရဏီယံ၊ နာပရံ ဣတၳတၱာယာ''တိ အဗ႓ညာသိ။ အညတေရာ စ ေခါ ပနာယသၼာ နေႏၵာ အရဟတံ အေဟာသိ။
အေထကာ ေဒဝတာ ရတၱိဘာေဂ သကလံ ေဇတဝနံ ၾသဘာေသတြာ သတၳာရံ ဥပသကၤမိတြာ ဝႏၵိတြာ အာေရာေစသိ -- ''အာယသၼာ၊ ဘေႏၲ၊ နေႏၵာ ဘဂဝေတာ ဘာတာ မာတုစၧာပုေတၱာ အာသဝါနံ ခယာ အနာသဝံ ေစေတာဝိမုတၱႎ ပညာဝိမုတၱႎ ဒိေ႒ဝ ဓေမၼ သယံ အဘိညာ သစၧိကတြာ ဥပသမၸဇၨ ဝိဟရတီ''တိ။ ဘဂဝေတာပိ ေခါ ဉာဏံ ဥဒပါဒိ ''နေႏၵာ အာသဝါနံ ခယာ အနာသဝံ ေစေတာဝိမုတၱႎ ပညာဝိမုတၱႎ ဒိေ႒ဝ ဓေမၼ သယံ အဘိညာ သစၧိကတြာ ဥပသမၸဇၨ ဝိဟရတီ''တိ။ ေသာပါယသၼာ နေႏၵာ တႆာ ရတၱိယာ အစၥေယန ဘဂဝႏၲံ ဥပသကၤမိတြာ ဝႏၵိတြာ ဧတဒေဝါစ -- ''ယံ ေမ၊ ဘေႏၲ၊ ဘဂဝါ ပါဋိေဘာေဂါ ပၪၥႏၷံ အစၧရာသတာနံ ပဋိလာဘာယ ကကုဋပါဒါနံ၊ မုၪၥာမဟံ၊ ဘေႏၲ၊ ဘဂဝႏၲံ ဧတသၼာ ပဋိႆဝါ''တိ။ ''မယာပိ ေခါ ေတ၊ နႏၵ၊ ေစတသာ ေစေတာ ပရိစၥ ဝိဒိေတာ 'နေႏၵာ အာသဝါနံ ခယာ အနာသဝံ ေစေတာဝိမုတၱႎ ပညာဝိမုတၱႎ ဒိေ႒ဝ ဓေမၼ သယံ အဘိညာ သစၧိကတြာ ဥပသမၸဇၨ ဝိဟရတီ'တိ။ ေဒဝတာပိ ေမ ဧတမတၳံ အာေရာေစသိ -- 'အာယသၼာ၊ ဘေႏၲ၊ နေႏၵာ အာသဝါနံ ခယာ အနာသဝံ ေစေတာဝိမုတၱႎ ပညာဝိမုတၱႎ ဒိေ႒ဝ ဓေမၼ သယံ အဘိညာ သစၧိကတြာ ဥပသမၸဇၨ ဝိဟရတီ'တိ။ ယေဒဝ ေခါ ေတ၊ နႏၵ၊ အႏုပါဒါယ အာသေဝဟိ (ဓမၼ၊႒၊၁၊၇၈ စိတၱံ ဝိမုတၱံ၊ အထာဟံ မုေတၱာ ဧတသၼာ ပဋိႆဝါ''တိ။ အထ ေခါ ဘဂဝါ ဧတမတၳံ ဝိဒိတြာ တာယံ ေဝလာယံ ဣမံ ဥဒါနံ ဥဒါေနသိ --
''ယႆ နိတၱိေဏၰာ ပေကၤါ၊ မဒၵိေတာ ကာမကဏၬေကာ။
ေမာဟကၡယံ အႏုပၸေတၱာ၊ သုခဒုေကၡသု န ေဝဓတီ သ ဘိကၡဴ''တိ။ (ဥဒါ၊ ၂၂)။
အေထကဒိဝသံ ဘိကၡဴ တံ အာယသၼႏၲံ နႏၵံ ပုစၧႎသု -- ''အာဝုေသာ နႏၵ၊ ပုေဗၺ တြံ 'ဥကၠဏိၭေတာမီ'တိ ဝေဒသိ၊ ဣဒါနိ ေတ ကထ''ႏၲိ? ''နတၳိ ေမ၊ အာဝုေသာ၊ ဂိဟိဘာဝါယ အာလေယာ''တိ။ တံ သုတြာ ဘိကၡဴ -- ''အဘူတံ အာယသၼာ နေႏၵာ ကေထတိ၊ အညံ ဗ်ာကေရာတိ၊ အတီတဒိဝေသသု 'ဥကၠဏိၭေတာမွီ'တိ ဝတြာ ဣဒါနိ 'နတၳိ ေမ ဂိဟိဘာဝါယ အာလေယာ'တိ ကေထတီ''တိ ဂႏ႖ာ ဘဂဝေတာ ဧတမတၳံ အာေရာေစသုံ။ ဘဂဝါ ''ဘိကၡေဝ၊ အတီတဒိဝေသသု နႏၵႆ အတၱဘာေဝါ ဒုစၧႏၷေဂဟသဒိေသာ အေဟာသိ၊ ဣဒါနိ သုစၧႏၷေဂဟသဒိေသာ ဇာေတာ။ အယဥႇိ ဒိဗၺစၧရာနံ ဒိ႒ကာလေတာ ပ႒ာယ ပဗၺဇိတကိစၥႆ မတၳကံ ပါေပတုံ ဝါယမေႏၲာ တံ ကိစၥံ ပေတၱာ''တိ ဝတြာ ဣမာ ဂါထာ အဘာသိ --
၁၃။ ''ယထာ အဂါရံ ဒုစၧႏၷံ၊ ဝု႒ီ သမတိဝိဇၩတိ။
ဧဝံ အဘာဝိတံ စိတၱံ၊ ရာေဂါ သမတိဝိဇၩတိ။
၁၄။ ''ယထာ အဂါရံ သုစၧႏၷံ၊ ဝု႒ီ န သမတိဝိဇၩတိ။
ဧဝံ သုဘာဝိတံ စိတၱံ၊ ရာေဂါ န သမတိဝိဇၩတီ''တိ။
တတၳ အဂါရႏၲိ ယံကိၪၥိ ေဂဟံ။ ဒုစၧႏၷႏၲိ ဝိရဠစၧႏၷံ ဆိဒၵါဝဆိဒၵံ။ သမတိဝိဇၩတီတိ ဝႆဝု႒ိ ဝိနိဝိဇၩတိ။ အဘာဝိတႏၲိ တံ အဂါရံ ဝု႒ိ ဝိယ ဘာဝနာယ ရဟိတတၱာ အဘာဝိတံ စိတၱံ ရာေဂါ သမတိ ဝိဇၩတိ။ န ေကဝလံ ရာေဂါဝ၊ ေဒါသေမာဟမာနာဒေယာ သဗၺကိေလသာ တထာ႐ူပံ စိတၱံ အတိဝိယ ဝိဇၩႏၲိေယဝ။ သုဘာဝိတႏၲိ သမထဝိပႆနာဘာဝနာဟိ သုဘာဝိတံ။ ဧဝ႐ူပံ စိတၱံ သုစၧႏၷံ ေဂဟံ ဝု႒ိ ဝိယ ရာဂါဒေယာ ကိေလသာ အတိဝိဇၩိတုံ န သေကၠာႏၲီတိ။
ဂါထာပရိေယာသာေန ဗဟူ ေသာတာပတၱိဖလာဒီနိ ပါပုဏႎသု။ မဟာဇနႆ ေဒသနာ သာတၳိကာ အေဟာသိ။
အထ ေခါ ဘိကၡဴ ဓမၼသဘာယံ ကထံ သမု႒ာေပသုံ၊ ''အာဝုေသာ၊ ဗုဒၶါ နာမ အစၧရိယာ၊ ဇနပဒကလ်ာဏႎ နိႆာယ ဥကၠဏိၭေတာ နာမာယသၼာ နေႏၵာ (ဓမၼ၊႒၊၁၊၇၉ သတၳာရာ ေဒဝစၧရာ အာမိသံ ကတြာ ဝိနီေတာ''တိ။ သတၳာ အာဂႏ႖ာ -- ''ကာယ ႏုတၳ၊ ဘိကၡေဝ၊ ဧတရဟိ ကထာယ သႏၷိသိႏၷာ''တိ ပုစၧိတြာ၊ ''ဣမာယ နာမာ''တိ ဝုေတၱ၊ ''န၊ ဘိကၡေဝ၊ ဣဒါေနဝ၊ ပုေဗၺေပသ မယာ မာတုဂါေမန ပေလာေဘတြာ ဝိနီေတာေယဝါ''တိ ဝတြာ အတီတံ အာဟရိ --
အတီေတ ဗာရာဏသိယံ ျဗဟၼဒေတၱ ရဇၨံ ကာေရေႏၲ ဗာရာဏသိဝါသီ ကပၸေဋာ နာမ ဝါဏိေဇာ အေဟာသိ။ တေႆေကာ ဂျဒေဘာ ကုမ႓ဘာရံ ဝဟတိ၊ ဧကဒိဝေသန သတၱ ေယာဇနာနိ ဂစၧတိ။ ေသာ ဧကသၼႎ သမေယ ဂျဒဘဘာရေကဟိ သဒၶႎ တကၠသိလံ ဂႏ႖ာ ယာဝ ဘ႑ႆ ဝိႆဇၨနံ၊ တာဝ ဂျဒဘံ စရိတုံ ဝိႆေဇၨသိ။ အထႆ ေသာ ဂျဒေဘာ ပရိခါပိေ႒ စရမာေနာ ဧကံ ဂျဒဘႎ ဒိသြာ ဥပသကၤမိ။ သာ ေတန သဒၶႎ ပဋိသႏၴာရံ ကေရာႏၲီ အာဟ -- ''ကုေတာ အာဂေတာသီ''တိ? ''ဗာရာဏသိေတာ''တိ။ ''ေကန ကေမၼနာ''တိ? ''ဝါဏိဇၨကေမၼနာ''တိ။ ''ကိတၱကံ ဘာရံ ဝဟသီ''တိ? ''ကုမ႓ဘာရ''ႏၲိ? ''ဧတၱကံ ဘာရံ ဝဟေႏၲာ ကတိ ေယာဇနာနိ ဂစၧသီ''တိ? ''သတၱ ေယာဇနာနီ''တိ။ ''ဂတဂတ႒ာေန ေတ ကာစိ ပါဒပရိကမၼပိ႒ိပရိကမၼကရာ အတၳီ''တိ? ''နတၳီ''တိ။ ''ဧဝံ သေႏၲ မဟာဒုကၡံ နာမ အႏုေဘာသီ''တိ? ''ကိၪၥာပိ ဟိ တိရစၧာနဂတာနံ ပါဒပရိကမၼာဒိကာရကာ နာမ နတၳိ၊ ကာမသံေယာဇနဃ႗နတၳာယ ပန ဧဝ႐ူပံ ကထံ ကေထသိ''? ေသာ တႆာ ကထာယ ဥကၠဏိၭ။ ကပၸေဋာပိ ဘ႑ံ ဝိႆေဇၨတြာ တႆ သႏၲိကံ အာဂႏ႖ာ -- ''ဧဟိ၊ တာတ၊ ဂမိႆာမာ''တိ အာဟ။ ''ဂစၧထ တုေမွ၊ နာဟံ ဂမိႆာမီ''တိ။ အထ နံ ပုနပၸဳနံ ယာစိတြာ၊ ''အနိစၧႏၲံ ပရိဘာေသတြာ နံ ေနႆာမီ''တိ စိေႏၲတြာ ဂါထမာဟ --
''ပေတာဒံ ေတ ကရိႆာမိ၊ သာဠသဂၤုလိကဏၬကံ။
သၪၧိႏၵိႆာမိ ေတ ကာယံ၊ ဧဝံ ဇာနာဟိ ဂျဒဘာ''တိ။
တံ သုတြာ ဂျဒေဘာ ''ဧဝံ သေႏၲ အဟမၸိ ေတ ကတၱဗၺံ ဇာနိႆာမီ''တိ ဝတြာ ဣမံ ဂါထမာဟ --
''ပေတာဒံ ေမ ကရိႆသိ၊ ေသာဠသဂၤုလိကဏၬကံ။
ပုရေတာ ပတိ႒ဟိတြာန၊ ဥဒၶရိတြာန ပစၧေတာ။
ဒႏၲံ ေတ ပါတယိႆာမိ၊ ဧဝံ ဇာနာဟိ ကပၸဋာ''တိ။
တံ (ဓမၼ၊႒၊၁၊၈ဝ သုတြာ ဝါဏိေဇာ -- ''ေကန ႏု ေခါ ကာရေဏန ဧသ ဧဝံ ဝဒတီ''တိ စိေႏၲတြာ၊ ဣေတာ စိေတာ စ ၾသေလာေကေႏၲာ တံ ဂျဒဘႎ ဒိသြာ၊ ''ဣမာေယသ ဧဝံ သိကၡာပိေတာ ဘဝိႆတိ၊ 'ဧဝ႐ူပႎ နာမ ေတ ဂျဒဘႎ အာေနႆာမီ'တိ မာတုဂါေမန နံ ပေလာေဘတြာ ေနႆာမီ''တိ ဣမံ ဂါထမာဟ --
''စတုပၸဒႎ သခၤမုခႎ၊ နာရႎ သဗၺဂၤေသာဘိနႎ။
ဘရိယံ ေတ အာနယိႆာမိ၊ ဧဝံ ဇာနာဟိ ဂျဒဘာ''တိ။
တံ သုတြာ တု႒စိေတၱာ ဂျဒေဘာ ဣမံ ဂါထမာဟ --
''စတုပၸဒႎ သခၤမုခႎ၊ နာရႎ သဗၺဂၤေသာဘိနႎ။
ဘရိယံ ေမ အာနယိႆသိ၊ ဧဝံ ဇာနာဟိ ကပၸဋ။
ကပၸဋ ဘိေယ်ာ ဂမိႆာမိ၊ ေယာဇနာနိ စတုဒၵသာ''တိ။
အထ နံ ကပၸေဋာ၊ ''ေတန ဟိ ဧဟီ''တိ ဂေဟတြာ သက႒ာနံ အဂမာသိ။ ေသာ ကတိပါဟစၥေယန နံ အာဟ -- ''နႏု မံ တုေမွ 'ဘရိယံ ေတ အာနယိႆာမီ'တိ အေဝါစုတၳာ''တိ? ''အာမ၊ ဝုတၱံ၊ နာဟံ အတၱေနာ ကထံ ဘိႏၵိႆာမိ၊ ဘရိယံ ေတ အာေနႆာမိ၊ ေဝတနံ ပန တုယွံ ဧကကေႆဝ ဒႆာမိ၊ တုယွံ ေဝတနံ ဒုတိယႆ ပေဟာတု ဝါ မာ ဝါ၊ တြေမဝ ဇာေနယ်ာသိ။ ဥဘိႏၷံ ပန ေဝါ သံဝါသမႏြာယ ပုတၱာ ဝိဇာယိႆႏၲိ၊ ေတဟိပိ ဗဟူဟိ သဒၶႎ တုယွံ တံ ပေဟာတု ဝါ မာ ဝါ၊ တြေမဝ ဇာေနယ်ာသီ''တိ။ ဂျဒေဘာ တသၼႎ ကေထေႏၲေယဝ အနေပေကၡာ အေဟာသိ။
သတၳာ ဣမံ ဓမၼေဒသနံ အာဟရိတြာ၊ ''တဒါ၊ ဘိကၡေဝ၊ ဂျဒဘီ ဇနပဒကလ်ာဏီ အေဟာသိ၊ ဂျဒေဘာ နေႏၵာ၊ ဝါဏိေဇာ အဟေမဝ။ ဧဝံ ပုေဗၺေပသ မယာ မာတုဂါေမန ပေလာေဘတြာ ဝိနီေတာ''တိ ဇာတကံ နိ႒ာေပသီတိ။
Meditating for the sake of a girl (Nanda)
Once the Buddha was residing at the Veluvana
monastery in Rajagaha. His father King Suddhodana repeatedly sent
messengers to the Buddha requesting him to visit the city of
Kapilavatthu. Accordingly, the Buddha made the journey in the
company of a large number of Arahants. On arrival at
Kapilavatthu, he related the Vessantara Jataka to the
assembly of his relatives. On the second day, he entered the
city, where he recited the verse beginning with 'Uttitthe
Nappamajjeya...' (i.e. one should arise and should not be
unmindful...) His father attained Sotapatti upon
listening to this verse. On arrival at the palace, the Buddha
recited another verse beginning with 'Dhammam care
sucaritam...' (i.e. one should practise the Dhamma...) the
King attained Sakadagami. After the almsgiving he
narrated the Canda Kinnara Jataka, with reference to the
virtues of Rahula's mother, who had been the Buddha's wife before
his renunciation.
On the third day, the marriage of Prince Nanda,
the step-brother of the Buddha was being celebrated. The Buddha
went to Nanda's house for alms and handed his alms bowl to Prince
Nanda. Then the Buddha departed without taking back the bowl. So
the prince had to follow the Buddha because it would have been
disrespectful to return the bowl. The bride, Princess Janapada
Kalyani, seeing the prince following the Buddha rushed forth and
cried out to the prince to come back soon. At the monastery, the
prince was admitted into the Order as a bhikkhu.
Later, the Buddha moved into the monastery at
Jeta Park in Savatthi. While residing there Nanda was
discontented and half-hearted and found little pleasure in the
life of a bhikkhu. He wanted to return to the life of a
householder because he kept remembering the words of Princess
Janapada Kalyani, imploring him to return soon.
Knowing this, the Buddha, by supernormal power,
showed Nanda the beautiful female devas of the Tavatimsa
world who were far prettier than Princess Janapada Kalyani. Nanda
was told that he could have one of them if he strove hard in the
practice of the Dhamma. Other bhikkhus ridiculed Nanda by saying
that he was like a hireling who practised the Dhamma of the sake
of a beautiful girl. Nanda felt very much tormented and ashamed.
So, in seclusion, he strove diligently in the practice of the
Dhamma and eventually attained Arahanthood. As an Arahant, his
mind was totally released from all attachments, and naturally his
mind was purified of lustful thoughts of any kind. This had been
foreseen by the Buddha right from the very beginning.
Other bhikkhus, having known that Nanda was not
happy in the life of a bhikkhu, again asked him how he was
faring. When he answered that he had no more attachments to the
life of a householder, they doubted Nanda and they informed the
Buddha about the matter. The Buddha then explained to them that
previously, the nature of Nanda was like that of an ill-roofed
house, but now, it had developed and was like a well-thatched
dwelling. From the day Nanda saw the beautiful female devas
of the Tavatimsa world, he strove to gain release from samsara
- the cycle of birth and death. The Buddha then confirmed that
Nanda had indeed won the ultimate goal of a bhikkhu by realising
the Four Noble Truths and becoming an Arahant.
At the conclusion of the discourse, many
bhikkhus were benefited and realised the Dhamma.
ဆက္ႏြယ္ရာ ကဗ်ာလကၤာ
မင္းအိမ္
မေကာင္းမင္းအိမ္ ေကာင္းမင္းအိမ္တည္း။
မင္းအိမ္ရႊဲစို အမိုးယိုေသာ္
မၿငိဳသင့္ပါ မင္းတက္ဖာေပါ့။
အကာအခင္း ပ်က္ယိုယြင္းေသာ္
မျငင္းေစခ်င္ မင္းဆက္ျပင္ေပါ့။
မခြင္အန႔ဲ အ႐ြဲ႕အေစာင္း
မေကာင္းမေျပ ေဟာင္းေထြေထြကို
အေျခႏွင့္မ်ွ ဥာဏ္ျဖင့္ဆ၍
လု႔ံလသက္သြင္း သစ္ေစမင္း။
(ဆရာေဇာ္ဂ်ီ)
မေကာင္းမင္းအိမ္ ေကာင္းမင္းအိမ္တည္း။
မင္းအိမ္ရႊဲစို အမိုးယိုေသာ္
မၿငိဳသင့္ပါ မင္းတက္ဖာေပါ့။
အကာအခင္း ပ်က္ယိုယြင္းေသာ္
မျငင္းေစခ်င္ မင္းဆက္ျပင္ေပါ့။
မခြင္အန႔ဲ အ႐ြဲ႕အေစာင္း
မေကာင္းမေျပ ေဟာင္းေထြေထြကို
အေျခႏွင့္မ်ွ ဥာဏ္ျဖင့္ဆ၍
လု႔ံလသက္သြင္း သစ္ေစမင္း။
(ဆရာေဇာ္ဂ်ီ)
ေလာဘမိုဃ္းကို လုံေစလို ဒါနေတြနဲ႕ကာရမယ္။
ေဒါသမိုဃ္းကို လုံေစလို သီလေတြနဲ႕ကာရမယ္။
ေမာဟမိုဃ္းကို လုံေစလို ဘာ၀နာေတြနဲ႕ကာရမယ္။
0 မွတ္ခ်က္မ်ား:
Post a Comment