၁. ကတရံ ဒါနံ ႏုေခါ ဒါေနသု- အလွဴဒါနမွန္သမွ်ထဲမွာ ဘယ္ဒါနက အျမတ္ဆုံးလဲ?
၂. ကတေရာ ရေသာ ရေသသု- အရသာမွန္သမွ်ထဲမွာ ဘယ္အရသာက အျမတ္ဆုံးလဲ?
၃. ကတရာ ရတိ ရတီသု ေဇဌတာ- ေပ်ာ္ေမြ႕စရာမွန္သမွ်ထဲမွာ ဘယ္အရာနဲ႕ေမြ႕ေလ်ာ္တာ အျမတ္ဆုံးလဲ?
၄. တဏွကၡေယာ၀ ကသၼာ ေဇဌေတာ-တဏွာကုန္ျခင္းကိုသာ ဘာေၾကာင့္ အျမတ္ဆုံးလိုေျပာတာလဲ?
ဆိုတဲ့ ျပႆနာေလးခု ေပၚေပါက္ခဲ့တယ္။
အဲဒီရဲ႕ အေျဖကို (12) ၾကာတဲ့အထိ စၾကာ၀ဠာတစ္ခုလုံးလိုက္ရွာတာ မသိၾကဘူး၊ ေနာက္ေတာ့ နတ္မင္းႀကီးေလးေယာက္ထံ သြားေမးတယ္၊ သူတို႕လည္း မသိဘူး၊ သူ႕တို႕ထက္ တန္ခိုးႀကီးတဲ့ သိၾကားမင္းထံသြားေမးလို႕ ညြန္လိုက္တယ္၊ သိၾကားမင္းထံေရာက္ေတာ့ သိၾကားမင္းက “ေအး ဒီတရားေတြဟာ ဘုရားမွတစ္ပါး အျခားဘယ္သူမွ မသိႏိုင္ဘူး၊ အခု လူ႕ျပည့္မွာ ဘုရားပြင့္ေနၿပီ၊ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းမွာ သီတင္းသုံးေနတယ္၊ လာ လိုက္ခဲ့ၾက ဘုရားထံ ေမးေပးမယ္” ဆိုၿပီး ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေရာက္လာတယ္။ ေရာက္တာနဲ႕ပဲ သိၾကားမင္းက ဘုရားကို ျပႆနာေမးခြင့္ေတာင္းၿပီး အထက္ပါ ေမးခြန္းေလးရပ္ကို ေမးလိုက္တယ္။ ဒီေတာ့ ဘုရားရွင္က “ေကာင္းၿပီ ငါဟာ ပါရမီေတာ္ေတြျဖည့္က်င့္ၿပီး ဘုရားျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုတာ ပညာမ်က္စိ ကန္းေနတဲ့သူေတြကို ပညာမ်က္စိ အလင္းရဖို႕၊ သင္တို႕လို သံသယျဖစ္ေနတဲ့သူေတြရဲ႕ သံသယကို ပယ္ေဖ်ာက္ေပးဖို႕ျဖစ္တယ္” ဆိုၿပီး-
၁. သဗဒါနံ ဓမၼဒါနံ ဇိနာတိ- အလွဴဒါနမွန္သမွ်ထဲမွာ တရားအလွဴက အျမတ္ဆုံး၊
၂. သဗရသံ ဓမၼရေသာ ဇိနာတိ- အရသာမွန္သမွ်ထဲမွာ တရားအရသာက အျမတ္ဆုံး၊
၃. သဗရတိ ံ ဓမၼရတိ ဇိနာတိ- ေပ်ာ္ေမြ႕စရာမွန္သမွ်ထဲမွာ တရားနဲ႕ေမြ႕ေလ်ာ္တာက အျမတ္ဆုံး၊
၄.တဏွာကၡေယာ သဗဒုကၡံ ဇိနာတိ- ဒုကၡအားလုံး ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေၾကာင္းျဖစ္လို႕ တဏွာရဲ႕ကုန္ျခင္းက အျမတ္ဆုံး
ျဖစ္တယ္လို႕ သိၾကားမင္းရဲ႕ ေမးခြန္းကို ေျဖၾကားလိုက္တယ္။
ဒီေနရာမွာ အလွဴဒါနမွန္သမွ်ထဲမွာ ဓမၼဒါနက အျမတ္ဆုံးဆိုတဲ့ စကားရပ္ကိုပဲ အဌကထာအလုိက် တင္ျပလိုပါတယ္။ ဓမၼဒါနဟာ ဘယ္ေလာက္ထိ အက်ိဳးႀကီးမားသလဲဆိုရင္ စၾကာ၀ဠာတစ္ခုလုံးမွာရိွတဲ့ ပေစၥကဗုဒါ ရဟႏၱာေတြကို သကၤန္းစတဲ့ပစၥည္း၀တၳဳလွဴဒါန္းျခင္းထက္ ေလးပါဒမွ်ရိွတဲ့ ဂါထာတစ္ပုဒ္ကို ေဟာေျပာျပသ ဓမၼဒါနျပဳျခင္းက ပိုျမတ္တယ္လို႕ဆိုပါတယ္။ တိတိက်က်ေျပာရရင္ အဲဒီလို ပစၥည္း၀တၳဳလွဴျခင္းဟာ ဂါထာတစ္ပုဒ္ေပးလွဴျခင္းရဲ႕ ဆယ့္ေျခာက္ဖို႕ တစ္ဖို႕ပဲရိွပါတယ္။ ထင္ရွားေအာင္ ထပ္ေျပာရရင္ ဓမၼဒါနဟာ အနာထပိဏ္ ၀ိသာခါစတဲ့ အလွဴရွင္ေတြရဲ႕ သကၤန္း ေက်ာင္းအလွဴေတြထက္ ျမတ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုရင္ သူတို႕ဟာ တရားမနာရရင္၊ တရားမသိရင္ အခုလိုသာသနာေတာ္အတြက္အေရးပါတဲ့ အလွဴရွင္ေတြျဖစ္မလာပါဘူး။ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ တရားမနာရလို႕ တရားမသိရင္ ဆြမ္းတစ္ဆြမ္းမွ်ေလာင္းလွဴေဖာ္ရမွာမဟုတ္ပါဘူး။ တစ္နည္းေျပာရရင္ ပညာအရာ ဧတဒဂ္ရတဲ့ အရွင္သာရိပုတၱရာေတာင္မွ ကိုယ္ပိုင္ညဏ္နဲ႕တရားသိတာမဟုတ္ပါဘူး၊ အရွင္အႆဇိထံက ဂါထာတစ္ပုဒ္နာၿပီးမွ ေသာတာပန္ျဖစ္တာပါ။ ၿပီးေတာ့ ဘုရားပရိနိဗာန္၀င္စံၿပီး ေနာက္ပိုင္း သာသနာ့သမိုင္းမွာ အလြန္ထင္ရွားတဲ့ အေသာကဘုရင္ရဲ႕ သမိုင္းေၾကာင္းကို ၾကည့္လိုက္ပါ၊ ငယ္နာမည္က အေသာက၊ စစ္ပြဲေတြ တစ္ပြဲၿပီးတစ္ပြဲႏြဲလာလုိက္တာ စ႑ာေသာက-အလြန္ၾကမ္းတမ္းတဲ့အေသာကျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့မွ ဘုရားရွင္ရဲ႕အဆုံးအမ တရားေတာ္နဲ႕ေတြ႕လိုက္လို႕ သီရိဓမၼာေသာက-က်က္သေရရိွၿပီး တရားရိွတဲ့အေသာက လို႕ျဖစ္လာတာပါ။ တရားနဲ႕မေတြ႕ခဲ့ရင္ သာသနာေတာ္အတြက္ အေရးပါတဲ့မင္းေကာင္းတစ္ပါး ျဖစ္လာဖို႕မလြယ္ပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ တရားအလွဴဟာ အျမတ္ဆုံးလို႕ ဆိုတာပါ။
အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ ဒုကနိပါတ္မွာလည္း ဒါနမွန္သမွ်ကို အာမိသဒါန-ပစၥည္း၀တၱဳေပးလွဴျခင္းနဲ႕ ဓမၼဒါန-တရားေတာ္ေပးလွဴျခင္းလို႕ ႏွစ္မ်ိဳးခြဲျခားျပပါတယ္။ ဒီေဒသနာေတာ္မွာလည္း အာမိသဒါနထက္ ဓမၼဒါနက သာတယ္လို႕ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားခဲ့ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ဓမၼဒါနကို ရဟန္းေတာ္ေတြသာ ျပဳလုပ္ခြင့္ရတာလားဆိုေတာ့၊ မဟုတ္ပါဘူး၊ ဘိကၡဳ၊ ဘိကၡဳနီ၊ ဥပါသကာ၊ ဥပါသိကာမ ဘယ္သူမဆို ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါတယ္။ ကိုယ္သိထားတဲ့တရားကို မသိေသးတဲ့သူအား ျပန္ေျပာျပရင္ ဓမၼဒါနပါပဲ။ ဥပမာအားျဖင့္ အရွင္အႆဇိေလ်ာင္းလွ်ာ ေကာလိတထံကတဆင့္ အရွင္သာရိပုတၱရာေလ်ာင္းလ်ာ ဥပတိႆဟာ တရားသိခဲ့ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဘုရားရွင္ထံကတရားနာၿပီ ခုဇုတၱရာဟာ သာမာ၀တီနဲ႕ေမာင္းမမိႆံေတြကို တရားေဟာခဲ့ပါတယ္။
ဓမၼဒါနဆိုတဲ့ေနရာမွာ ပရိယတ္စာေပ သင္ၾကားပို႕ခ်ျခင္း၊ တရားေဟာျခင္း၊ က်မ္းစာေရးသားျခင္းစတာေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ပိဋကတ္ပင္လယ္ကိုျဖတ္ကူးဖို ပိဋကတ္စာအုပ္လွဴဒါန္းျခင္းကိုလည္း ဓမၼဒါနလို႕ ဆိုနိုင္ပါတယ္။ ကိုယ္က တရားေတာ္ကို တိုက္ရိုက္ေဟာျပၿပီး လွဴဒါန္းတာ မဟုတ္ေပမဲ့ မွီရာ ဥပနိႆယအေနနဲ႕ေက်းဇူးျပဳၿပီး လွဴတာပါပဲ။ ကိုယ္လွဴတဲ့ စာအုပ္နဲ႕ စာေပကိုေလ့လာၿပီး စာေပအသိညဏ္ရင့္သန္လာမယ္၊ တရားသိသြားမယ္ဆိုရင္ တရားအလွဴျဖစ္သြားပါတယ္။ တရားေတာ္အလွဴရဲ႕အတိမ္အနက္ကို ထပ္ၿပီးႏိုင္ယွဥ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဆြမ္းလွဴမယ္ဆိုရင္ ဆြမ္းရဲ႕ အာနိသင္ဟာ တစ္ရက္ခန္္႕ပါပဲ၊ သကၤန္းလွဴမယ္ဆိုရင္ သကၤန္းရဲ႕ၾကာရွည္မႈဟာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုခန္႕ပါပဲ၊ ေက်ာင္းလွဴမယ္ ဆိုရင္ ေက်ာင္းရဲ႕ တည္တန္႕မႈဟာ ရာစုႏွစ္တစ္ခုခန္႕ပါပဲ။ အဲဒီအတိုင္းအတာအတြင္းမွာ ကိုယ္လွဴထားတဲ့အရာေတြကို သံဃာေတာ္ေတြသုံးစြဲေနသမွ် ကုသိုလ္ေတြျဖစ္ေနပါမယ္။ ဓမၼဒါနကေတာ့ အဲဒီထက္သာပါတယ္ တရားသိသြားၿပီး သိတဲ့အတိုင္းလိုက္နာက်င့္ႀကံေနထိုင္လိုက္မယ္ဆိုရင္ ဒီဘ၀တင္မကပါဘူး နိဗာန္မရမွီ သံသရာတစ္ေလွ်ာက္လုံး ပါရမီေတြ ရင့္သထက္ရင့္ၿပီး အက်ိဳးေတြေပးေနမွာပါ။ ဒိထက္ခ်ဲ႕ေျပာရရင္ ထိုပုဂိဳလ္ကဆင့္ ျပန္လည္ေဟာျပမယ္ဆိုရင္ ျပန္႕ပြားသြားမဲ့အက်ိဳးေတြဟာ ေရတြက္မရေအာင္ပါပဲ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဓမၼဒါနဟာ အျမတ္ဆုံးလို႕ ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။
တစ္နည္း ဆန္းစစ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ “ပရိယတၱိေယ၀ သာသနႆ မူလံ” ဆိုတဲ့အတိုင္း သာသနာေတာ္ရဲ႕ မူလပဓာန အရင္းအျမစ္ဟာ ပရိယတၱိပါပဲ။ သင္ယူမႈမရိွခဲ့ရင္ က်င့္ႀကံအားထုတ္မႈဟာ လြဲမွားႏိုင္ပါတယ္၊ အမွားက်င့္ရင္ အမွန္မသိဘဲ လမ္းလြဲႏိုင္ပါတယ္။ သံသရာမွာ နစ္မြမ္းၿပီး နိဗာန္နဲ႕ေ၀းပါလိမ့္မယ္။ ဆိုလိုတာက ပရိယတ္ရိွမွ ပဋိပတ္ရိွတယ္၊ ပဋိပတ္ရိွမွ ပဋိေ၀ဓရိွတယ္ဆိုတာပါပဲ။ ဒါ့ေၾကာင့္ သာသနာေတာ္ျမတ္ႀကီး သန္႕ရွင္း တည္တံ့ ျပန္႕ပြားဖို႕ဆိုရင္ သာသနာေတာ္ရဲ႕ ေရေသာက္ျမစ္ျဖစ္တဲ့ ပရိယတ္ကို လွဴဒါန္းေထာက္ပန္႕ျခင္းဆိုတဲ့ ေရစင္ေလာင္းေပးရပါမယ္။ အဲဒါမွ သာသနာေတာ္ဆိုတဲ့ သစ္ပင္ႀကီး စည္ပင္ၿပီး အသီးအပြင့္ေတြ ေ၀ဆာမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုေရေလာင္းတဲ့သူကိုေတာ့ သာသနာျပဳသူ၊ ပညာေရးအားေပးသူ၊ အျမတ္ဆုံးအလွဴ လွဴဒါန္းသူလို႕ သတ္မွတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
နိဂုံးခ်ဳပ္အေနအားျဖင့္ “ ပညာေရးအား၊ အားေပးျငားမူ၊ ထိုထိုသူမွာ၊ ပညာညဏ္ႀကီး၊ ဘုန္းမီးေနလ၊ ထြန္းေတာက္ပ၍၊ ဗုဒျမတ္စြာ၊ သာသနာကို၊ ရွည္ၾကာတည္တံ့၊ ခိုင္ခ့့ံထြန္းေတာက္၊ ျပဳရာေရာက္၏” လို႕မိန္႕ဆိုတဲ့အတိုင္း ယေန႕ (2.8.2013) ေသာၾကာေန႕ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕၊ မဟာသိမ္ေတာ္ေက်ာင္းတိုက္၊ စာသင္သားသံဃာေတာ္မ်ားအတြက္ ၀တၳဳေငြ (120000) တစ္သိန္းႏွစ္ေသာင္းတန္ဖိုးရိွ အေျချပဳသဒၵါ၊ အေျချပဳသျဂိဳလ္စတဲ့ စာအုပ္မ်ားလွဴဒါန္းျခင္း၊ ပစၥည္းေလးပါးအတြက္ န၀ကမၼ (80000) ရွစ္ေသာင္းလွဴဒါန္းျခင္းႏွင့္ အျခားေသာ ပစၥည္း၀တၱဳမ်ားလွဴဒါန္းသည့္ ေက်ာက္ဆည္ၿမိဳ႕ “ျမတ္ေဖာ္မြန္” ေစတနာရွင္အဖြဲ႕မွ ေဒၚသန္းသန္းေမႊးအား အျမတ္ဆုံးအလွဴျဖစ္သည့္ ဓမၼဒါနအလွဴႏွင့္ တကြ အာမိသဒါနပါ မက်န္ရေအာင္ လွဴဒါန္းသည့္အတြက္ေၾကာင့္ အရွင္သာရိပုတၱရာအလား ပညာညဏ္ႀကီးမားလို႕ နိဗာကို လွ်င္ျမန္စြာ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ပါေစ၊ သံသရာတစ္ခြင္ က်င္လည္ရာမွာလည္းပဲ ဘုန္းတန္ခိုးအရိွန္အ၀ါ ညာဏ္ပညာတို႕ ေနလို လလို႕ ထြန္းေတာက္ပါေစ၊ ဒိထက္တိုးကာ တိုးကာ သာသနာျပဳႏိုင္တဲ့ပုဂိဳလ္မြန္ ပုဂိဳလ္ျမတ္ျဖစ္ပါေစလို႕ ဆုေတာင္ပတၳနာျပဳလိုက္ပါတယ္။
အရွင္သုမဂၤလ (ေခတၱ.ကိုလံဘို)
မဟာသိမ္ေတာ္ေက်ာင္းတိုက္
စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕
0 မွတ္ခ်က္မ်ား:
Post a Comment