Akkodhena
jine kodham
asadhum sadhuna jine
Jine kadariyam danena
saccena alikavadinam.
''အေကၠာေဓန ဇိေန ေကာဓံ၊ အသာဓုံ သာဓုနာ ဇိေန။
Conquer anger by love, evil by good;
conquer the miser with liberality, and the liar with truth.
အမ်က္ထြက္တတ္ေသာသူကို အမ်က္မထြက္ျခင္းျဖင့္ ေအာင္ရာ၏။
မေကာင္းေသာသူကို ေကာင္းေသာသေဘာျဖင့္ ေအာင္ရာ၏။
ႏွေျမာ၀န္တိုေသာသူကို ေပးကမ္းျခင္းျဖင့္ ေအာင္ရာ၏။
မဟုတ္မမွန္ေျပာဆိုတတ္ေသာသူကို မွန္ကန္ေသာစကား ေျပာဆိုျခင္းျဖင့္ ေအာင္ရာ၏။
asadhum sadhuna jine
Jine kadariyam danena
saccena alikavadinam.
''အေကၠာေဓန ဇိေန ေကာဓံ၊ အသာဓုံ သာဓုနာ ဇိေန။
Conquer anger by love, evil by good;
conquer the miser with liberality, and the liar with truth.
အမ်က္ထြက္တတ္ေသာသူကို အမ်က္မထြက္ျခင္းျဖင့္ ေအာင္ရာ၏။
မေကာင္းေသာသူကို ေကာင္းေသာသေဘာျဖင့္ ေအာင္ရာ၏။
ႏွေျမာ၀န္တိုေသာသူကို ေပးကမ္းျခင္းျဖင့္ ေအာင္ရာ၏။
မဟုတ္မမွန္ေျပာဆိုတတ္ေသာသူကို မွန္ကန္ေသာစကား ေျပာဆိုျခင္းျဖင့္ ေအာင္ရာ၏။
ဥတၱရာဥပါသိကာဝတၳဳ
အေကၠာေဓန ဇိေန ေကာဓႏၲိ ဣမံ ဓမၼေဒသနံ သတၳာ ေဝဠဳဝေန ဝိဟရေႏၲာ ဥတၱရာယ ေဂေဟ ကတဘတၱကိေစၥာ ဥတၱရံ ဥပါသိကံ အာရဗ႓ ကေထသိ။
တၾတာယမႏုပုဗၺီ ကထာ -- ရာဇဂေဟ ကိရ သုမနေသ႒ႎ နိႆာယ ပုေဏၰာ နာမ ဒလိေဒၵါ ဘတႎ ကတြာ ဇီဝတိ။ တႆ ဘရိယာ စ ဥတၱရာ နာမ ဓီတာ စာတိ ေဒြေယဝ ေဂဟမာႏုသကာ။ အေထကဒိဝသံ ''သတၱာဟံ နကၡတၱံ ကီဠိတဗၺ''ႏၲိ ရာဇဂေဟ ေဃာသနံ ကရႎသု။ တံ သုတြာ သုမနေသ႒ိ ပါေတာဝ အာဂတံ ပုဏၰံ အာမေႏၲတြာ၊ ''တာတ၊ အမွာကံ ပရိဇေနာ နကၡတၱံ ကီဠိတုကာေမာ၊ တြံ ကႎ နကၡတၱံ ကီဠိႆသိ၊ ဥဒါဟု ဘတႎ ကရိႆသီ''တိ အာဟ။ ''သာမိ၊ နကၡတၱံ နာမ သဓနာနံ ေဟာတိ၊ မမ ပန ေဂေဟ သြာတနာယ ယာဂုတ႑ဳလမၸိ နတၳိ၊ ကႎ ေမ နကၡေတၱန၊ ေဂါေဏ လဘေႏၲာ ကသိတုံ ဂမိႆာမီ''တိ။ ''ေတန ဟိ ေဂါေဏ ဂဏွာဟီ''တိ။ ေသာ ဗလဝေဂါေဏ စ နဂၤလၪၥ ဂေဟတြာ၊ ''ဘေဒၵ၊ နာဂရာ နကၡတၱံ ကီဠႏၲိ၊ အဟံ ဒလိဒၵတာယ ဘတႎ ကာတုံ ဂမိႆာမိ၊ မယွမၸိ တာဝ အဇၨ ဒြိဂုဏံ နိဝါပံ ပစိတြာ ဘတၱံ အာဟေရယ်ာသီ''တိ ဘရိယံ ဝတြာ ေခတၱံ အဂမာသိ။
သာရိပုတၱေတၳေရာပိ (ဓမၼ၊႒၊၂၊၁၉၇ သတၱာဟံ နိေရာဓသမာပေႏၷာ တံ ဒိဝသံ ဝု႒ာယ ''ကႆ ႏု ေခါ အဇၨ မယာ သဂၤဟံ ကာတုံ ဝ႗တီ''တိ ၾသေလာေကေႏၲာ ပုဏၰံ အတၱေနာ ဉာဏဇာလႆ အေႏၲာ ပဝိ႒ံ ဒိသြာ ''သေဒၶါ ႏု ေခါ ဧသ၊ သကၡိႆတိ ဝါ ေမ သဂၤဟံ ကာတု''ႏၲိ ၾသေလာေကေႏၲာ တႆ သဒၶဘာဝၪၥ သဂၤဟံ ကာတုံ သမတၳဘာဝၪၥ တပၸစၥယာ စႆ မဟာသမၸတၱိပဋိလာဘၪၥ ဉတြာ ပတၱစီဝရမာဒါယ တႆ ကသန႒ာနံ ဂႏ႖ာ အာဝါဋတီေရ ဧကံ ဂုမၺံ ၾသေလာေကေႏၲာ အ႒ာသိ။
ပုေဏၰာ ေထရံ ဒိသြာဝ ကသႎ ဌေပတြာ ပၪၥပတိ႒ိေတန ေထရံ ဝႏၵိတြာ ''ဒႏၲကေ႒န အေတၳာ ဘဝိႆတီ''တိ ဒႏၲက႒ံ ကပၸိယံ ကတြာ အဒါသိ။ အထႆ ေထေရာ ပတၱၪၥ ပရိႆာဝနၪၥ နီဟရိတြာ အဒါသိ။ ေသာ ''ပါနီေယန အေတၳာ ဘဝိႆတီ''တိ တံ အာဒါယ ပါနီယံ ပရိႆာေဝတြာ အဒါသိ။ ေထေရာ စိေႏၲသိ -- ''အယံ ပေရသံ ပစၧိမေဂေဟ ဝသတိ။ သစႆ ေဂဟဒြါရံ ဂမိႆာမိ၊ ဣမႆ ဘရိယာ မံ ဒ႒ဳံ န လဘိႆတိ။ ယာဝႆာ ဘတၱံ အာဒါယ မဂၢံ ပဋိပဇၨတိ၊ တာဝ ဣေဓဝ ဘဝိႆာမီ''တိ။ ေသာ တေတၳဝ ေထာကံ ဝီတိနာေမတြာ တႆ မဂၢါ႐ုဠႇဘာဝံ ဉတြာ အေႏၲာနဂရာဘိမုေခါ ပါယာသိ။
သာ အႏၲရာမေဂၢ ေထရံ ဒိသြာ စိေႏၲသိ -- ''အေပၸကဒါဟံ ေဒယ်ဓေမၼ သတိ အယ်ံ န ပႆာမိ၊ အေပၸကဒါ ေမ အယ်ံ ပႆႏၲိယာ ေဒယ်ဓေမၼာ န ေဟာတိ။ အဇၨ ပန ေမ အေယ်ာ စ ဒိေ႒ာ၊ ေဒယ်ဓေမၼာ စာယံ အတၳိ၊ ကရိႆတိ ႏု ေခါ ေမ သဂၤဟ''ႏၲိ။ သာ ဘတၱဘာဇနံ ၾသေရာေပတြာ ေထရံ ပၪၥပတိ႒ိေတန ဝႏၵိတြာ၊ ''ဘေႏၲ၊ ဣဒံ လူခံ ဝါ ပဏီတံ ဝါတိ အစိေႏၲတြာ ဒါသႆ ေဝါ သဂၤဟံ ကေရာထာ''တိ အာဟ။ ေထေရာ ပတၱံ ဥပနာေမတြာ တာယ ဧေကန ဟေတၳန ဘာဇနံ ဓာေရတြာ ဧေကန ဟေတၳန တေတာ ဘတၱံ ဒဒမာနာယ ဥပၯဘေတၱ ဒိေႏၷ ''အလ''ႏၲိ ဟေတၳန ပတၱံ ပိဒဟိ။ သာ၊ ''ဘေႏၲ၊ ဧေကာဝ ပဋိဝိေသာ၊ န သကၠာ ဒြိဓာ ကာတုံ။ တုမွာကံ ဒါသႆ ဣဓေလာကသဂၤဟံ အကတြာ ပရေလာကသဂၤဟံ ကေရာထ၊ နိရဝေသသေမဝ ဒါတုကာမမွီ''တိ ဝတြာ သဗၺေမဝ ေထရႆ ပေတၱ ပတိ႒ေပတြာ ''တုေမွဟိ ဒိ႒ဓမၼေႆဝ ဘာဂီ အႆ''ႏၲိ ပတၳနံ အကာသိ။ ေထေရာ ''ဧဝံ ေဟာတူ''တိ ဝတြာ ဌိတေကာဝ အႏုေမာဒနံ ကရိတြာ ဧကသၼႎ ဥဒကဖာသုက႒ာေန နိသီဒိတြာ ဘတၱကိစၥမကာသိ။ သာပိ နိဝတၱိတြာ တ႑ဳေလ ပရိေယသိတြာ ဘတၱံ ပစိ။ ပုေဏၰာပိ အၯကရီသမတၱ႒ာနံ ကသိတြာ ဇိဃစၧံ သဟိတုံ အသေကၠာေႏၲာ ေဂါေဏ ဝိႆေဇၨတြာ ဧက႐ုကၡစၧာယံ ပဝိသိတြာ မဂၢံ ၾသေလာေကေႏၲာ နိသီဒိ။
အထႆ (ဓမၼ၊႒၊၂၊၁၉၈ ဘရိယာ ဘတၱံ အာဒါယ ဂစၧမာနာ တံ ဒိသြာဝ ''ဧသ ဇိဃစၧာယ ပီဠိေတာ မံ ၾသေလာေကေႏၲာ နိသိေႏၷာ။ သေစ မံ 'အတိဝိယ ေဇ စိရာယီ'တိ တေဇၨတြာ ပေတာဒလ႒ိယာ မံ ပဟရိႆတိ၊ မယာ ကတကမၼံ နိရတၳကံ ဘဝိႆတိ။ ပဋိကေစၥဝႆ အာေရာေစႆာမီ''တိ စိေႏၲတြာ ဧဝမာဟ -- ''သာမိ၊ အေဇၨကဒိဝသံ စိတၱံ ပသာေဒဟိ၊ မာ မယာ ကတကမၼံ နိရတၳကံ ကရိ။ အဟဥႇိ ပါေတာဝ ေတ ဘတၱံ အာဟရႏၲီ အႏၲရာမေဂၢ ဓမၼေသနာပတႎ ဒိသြာ တဝ ဘတၱံ တႆ ဒတြာ ပုန ဂႏ႖ာ ဘတၱံ ပစိတြာ အာဂတာ၊ ပသာေဒဟိ၊ သာမိ၊ စိတၱ''ႏၲိ။ ေသာ ''ကႎ ဝေဒသိ၊ ဘေဒၵ''တိ ပုစၧိတြာ ပုန တမတၳံ သုတြာ၊ ''ဘေဒၵ၊ သာဓု ဝတ ေတ ကတံ မမ ဘတၱံ အယ်ႆ ဒဒမာနာယ၊ မယာပိႆ အဇၨ ပါေတာဝ ဒႏၲက႒ၪၥ မုေခါဒကၪၥ ဒိႏၷ''ႏၲိ ပသႏၷမာနေသာ တံ ဝစနံ အဘိနႏၵိတြာ ဥႆုေရ လဒၶဘတၱတာယ ကိလႏၲကာေယာ တႆာ အေကၤ သီသံ ကတြာ နိဒၵံ ၾသကၠမိ။
အထႆ ပါေတာဝ ကသိတ႒ာနံ ပံသုစုဏၰံ ဥပါဒါယ သဗၺံ ရတၱသုဝဏၰံ ကဏိကာရပုပၹရာသိ ဝိယ ေသာဘမာနံ အ႒ာသိ။ ေသာ ပဗုေဒၶါ ၾသေလာေကတြာ ဘရိယံ အာဟ -- ''ဘေဒၵ၊ ဧတံ ကသိတ႒ာနံ သဗၺံ မမ သုဝဏၰံ ဟုတြာ ပညာယတိ၊ ကႎ ႏု ေခါ ေမ အတိဥႆုေရ လဒၶဘတၱတာယ အကၡီနိ ဘမႏၲီ''တိ။ ''သာမိ၊ မယွမၸိ ဧဝေမဝ ပညာယတီ''တိ။ ေသာ ဥ႒ာယ တတၳ ဂႏ႖ာ ဧကပိ႑ံ ဂေဟတြာ နဂၤလသီေသ ပဟရိတြာ သုဝဏၰဘာဝံ ဉတြာ ''အေဟာ အယ်ႆ ဓမၼေသနာပတိႆ ေမ ဒိႏၷဒါေနန အေဇၨဝ ဝိပါေကာ ဒႆိေတာ၊ န ေခါ ပန သကၠာ ဧတၱကံ ဓနံ ပဋိစၧာေဒတြာ ပရိဘုၪၨိတု''ႏၲိ ဘရိယာယ အာဘတံ ဘတၱပါတႎ သုဝဏၰႆ ပူေရတြာ ရာဇကုလံ ဂႏ႖ာ ရညာ ကေတာကာေသာ ပဝိသိတြာ ရာဇာနံ အဘိဝါေဒတြာ ''ကႎ၊ တာတာ''တိ ဝုေတၱ၊ ''ေဒဝ၊ အဇၨ မယာ ကသိတ႒ာနံ သဗၺံ သုဝဏၰဘရိတေမဝ ဟုတြာ ဌိတံ၊ ဣဒံ သုဝဏၰံ အာဟရာေပတုံ ဝ႗တီ''တိ။ ''ေကာသိ တြ''ႏၲိ? ''ပုေဏၰာ နာမ အဟ''ႏၲိ။ ''ကႎ ပန ေတ အဇၨ ကတ''ႏၲိ? ''ဓမၼေသနာပတိႆ ေမ အဇၨ ပါေတာဝ ဒႏၲက႒ၪၥ မုေခါဒကၪၥ ဒိႏၷံ၊ ဘရိယာယပိ ေမ မယွံ အာဟရဏဘတၱံ တေႆဝ ဒိႏၷ''ႏၲိ။
တံ သုတြာ ရာဇာ ''အေဇၨဝ ကိရ၊ ေဘာ၊ ဓမၼေသနာပတိႆ ဒိႏၷဒါေနန ဝိပါေကာ ဒႆိေတာ''တိ ဝတြာ၊ ''တာတ၊ ကႎ ကေရာမီ''တိ ပုစၧိ။ ''ဗဟူနိ သကဋသဟႆာနိ ပဟိဏိတြာ သုဝဏၰံ အာဟရာေပထာ''တိ။ ရာဇာ သကဋာနိ ပဟိဏိ။ ရာဇပုရိေသသု ''ရေညာ သႏၲက''ႏၲိ ဂဏွေႏၲသု ဂဟိတဂဟိတံ မတၱိကာဝ ေဟာတိ။ ေတ ဂႏ႖ာ ရေညာ အာေရာေစတြာ ''တုေမွဟိ ကိႏၲိ (ဓမၼ၊႒၊၂၊၁၉၉ ဝတြာ ဂဟိတ''ႏၲိ။ ပု႒ာ ''တုမွာကံ သႏၲက''ႏၲိ အာဟံသု။ န မယွံ၊ တာတာ၊ သႏၲကံ၊ ဂစၧထ ''ပုဏၰႆ သႏၲက''ႏၲိ ဝတြာ ဂဏွထာတိ။ ေတ တထာ ကရႎသု၊ ဂဟိတဂဟိတံ သုဝဏၰေမဝ အေဟာသိ။ သဗၺမၸိ အာဟရိတြာ ရာဇဂၤေဏ ရာသိမကံသု၊ အသီတိဟတၳဳေဗၺေဓါ ရာသိ အေဟာသိ။ ရာဇာ နာဂေရ သႏၷိပါေတတြာ ''ဣမသၼႎ နဂေရ အတၳိ ကႆစိ ဧတၱကံ သုဝဏၰ''ႏၲိ? ''နတၳိ၊ ေဒဝါ''တိ။ ''ကႎ ပနႆ ဒါတုံ ဝ႗တီ''တိ? ''ေသ႒ိဆတၱံ၊ ေဒဝါ''တိ။ ရာဇာ ''ဗာဟုဓနေသ႒ိ နာမ ေဟာတူ''တိ မဟေႏၲန ေဘာေဂန သဒၶႎ တႆ ေသ႒ိဆတၱမဒါသိ။ အထ နံ ေသာ အာဟ -- ''မယံ၊ ေဒဝ၊ ဧတၱကံ ကာလံ ပရကုေလ ဝသိမွာ၊ ဝသန႒ာနံ ေနာ ေဒထာ''တိ။ ''ေတန ဟိ ပႆ၊ ဧသ ဂုေမၺာ ပညာယတိ၊ ဧတံ ဟရာေပတြာ ေဂဟံ ကာေရဟီ''တိ ပုရာဏေသ႒ိႆ ေဂဟ႒ာနံ အာစိကၡိ။ ေသာ တသၼႎ ဌာေန ကတိပါေဟေနဝ ေဂဟံ ကာရာေပတြာ ေဂဟပၸေဝသနမဂၤလၪၥ ဆတၱမဂၤလၪၥ ဧကေတာဝ ကေရာေႏၲာ သတၱာဟံ ဗုဒၶပၸမုခႆ ဘိကၡဳသံဃႆ ဒါနံ အဒါသိ။ အထႆ သတၳာ အႏုေမာဒနံ ကေရာေႏၲာ အႏုပုဗၺႎ ကထံ ကေထသိ။ ဓမၼကထာဝသာေန ပုဏၰေသ႒ိ စ ဘရိယာ စႆ ဓီတာ စ ဥတၱရာတိ တေယာ ဇနာ ေသာတာပႏၷာ အေဟသုံ။
အပရဘာေဂ ရာဇဂဟေသ႒ိ ပုဏၰေသ႒ိေနာ ဓီတရံ အတၱေနာ ပုတၱႆ ဝါေရသိ။ ေသာ ''နာဟံ ဒႆာမီ''တိ ဝတြာ ''မာ ဧဝံ ကေရာတု၊ ဧတၱကံ ကာလံ အေမွ နိႆာယ ဝသေႏၲေနဝ ေတ သမၸတၱိ လဒၶါ၊ ေဒတု ေမ ပုတၱႆ ဓီတရ''ႏၲိ ဝုေတၱ ''ေသာ မိစၧာဒိ႒ိေကာ၊ မမ ဓီတာ တီဟိ ရတေနဟိ ဝိနာ ဝတၱိတုံ န သေကၠာတိ၊ ေနဝႆ ဓီတရံ ဒႆာမီ''တိ အာဟ။ အထ နံ ဗဟူ ေသ႒ိဂဏာဒေယာ ကုလပုတၱာ ''မာ ေတန သဒၶႎ ဝိႆာသံ ဘိႏၵိ၊ ေဒဟိႆ ဓီတရ''ႏၲိ ယာစႎသု။ ေသာ ေတသံ ဝစနံ သမၸဋိစၧိတြာ အာသာဠႇိပုဏၰမာယံ ဓီတရံ အဒါသိ။ သာ ပတိကုလံ ဂတကာလေတာ ပ႒ာယ ဘိကၡဳံ ဝါ ဘိကၡဳနႎ ဝါ ဥပသကၤမိတုံ ဒါနံ ဝါ ဒါတုံ ဓမၼံ ဝါ ေသာတုံ နာလတၳ။ ဧဝံ အၯတိေယသု မာေသသု ဝီတိဝေတၱသု သႏၲိေက ဌိတံ ပရိစာရိကံ ပုစၧိ -- ''ဣဒါနိ ကိတၱကံ အေႏၲာဝႆႆ အဝသိ႒''ႏၲိ? ''အၯမာေသာ၊ အေယ်''တိ။ သာ ပိတု သာသနံ ပဟိဏိ ''ကသၼာ မံ ဧဝ႐ူေပ ဗႏၶနာဂါေရ ပကၡိပႎသု၊ ဝရံ ေမ လကၡဏာဟတံ ကတြာ (ဓမၼ၊႒၊၂၊၂ဝဝ ပေရသံ ဒါသႎ သာေဝတုံ။ ဧဝ႐ူပႆ မိစၧာဒိ႒ိကုလႆ ဒါတုံ န ဝ႗တိ။ အာဂတကာလေတာ ပ႒ာယ ဘိကၡဳဒႆနာဒီသု ဧကမၸိ ပုညံ ကာတုံ န လဘာမီ''တိ။
အထႆာ ပိတာ ''ဒုကၡိတာ ဝတ ေမ ဓီတာ''တိ အနတၱမနတံ ပေဝေဒတြာ ပၪၥဒသ ကဟာပဏသဟႆာနိ ေပေသသိ ''ဣမသၼႎ နဂေရ သိရိမာ နာမ ဂဏိကာ အတၳိ၊ ေဒဝသိကံ သဟႆံ ဂဏွာတိ။ ဣေမဟိ ကဟာပေဏဟိ တံ အာေနတြာ သာမိကႆ ပါဒပရိစာရိကံ ကတြာ သယံ ပုညာနိ ကေရာတူ''တိ။ သာ သိရိမံ ပေကၠာသာေပတြာ ''သဟာယိေက ဣေမ ကဟာပေဏ ဂေဟတြာ ဣမံ အၯမာသံ တဝ သဟာယကံ ပရိစရာဟီ''တိ အာဟ။ သာ ''သာဓူ''တိ ပဋိႆုဏိ။ သာ တံ အာဒါယ သာမိကႆ သႏၲိကံ ဂႏ႖ာ ေတန သိရိမံ ဒိသြာ ''ကႎ ဣဒ''ႏၲိ ဝုေတၱ၊ ''သာမိ၊ ဣမံ အၯမာသံ မမ သဟာယိကာ တုေမွ ပရိစရတု၊ အဟံ ပန ဣမံ အၯမာသံ ဒါနေၪၥဝ ဒါတုကာမာ ဓမၼၪၥ ေသာတုကာမာ''တိ အာဟ။ ေသာ တံ အဘိ႐ူပံ ဣတၳႎ ဒိသြာ ဥပၸႏၷသိေနေဟာ ''သာဓူ''တိ သမၸဋိစၧိ။
ဥတၱရာပိ ေခါ ဗုဒၶပၸမုခံ ဘိကၡဳသံဃံ နိမေႏၲတြာ၊ ''ဘေႏၲ၊ ဣမံ အၯမာသံ အညတၳ အဂႏ႖ာ ဣေဓဝ ဘိကၡာ ဂေဟတဗၺာ''တိ သတၳဳ ပဋိညံ ဂေဟတြာ ''ဣေတာ ဒါနိ ပ႒ာယ ယာဝ မဟာပဝါရဏာ၊ တာဝ သတၳာရံ ဥပ႒ာတုံ ဓမၼၪၥ ေသာတုံ လဘိႆာမီ''တိ တု႒မာနသာ ''ဧဝံ ယာဂုံ ပစထ၊ ဧဝံ ပူေဝ ပစထာ''တိ မဟာနေသ သဗၺကိစၥာနိ သံဝိဒဟႏၲီ ဝိစရတိ။ အထႆာ သာမိေကာ ''ေသြ ပဝါရဏာ ဘဝိႆတီ''တိ မဟာနသာဘိမုေခါ ဝါတပါေန ဌတြာ ''ကႎ ႏု ေခါ ကေရာႏၲီ သာ အႏၶဗာလာ ဝိစရတီ''တိ ၾသေလာေကေႏၲာ တံ ေသ႒ီဓီတရံ ေသဒကိလိႏၷံ ဆာရိကာယ ၾသကိဏၰံ အဂၤါရမသိမကၡိတံ တထာ သံဝိဒဟိတြာ ဝိစရမာနံ ဒိသြာ ''အေဟာ အႏၶဗာလာ ဧဝ႐ူေပ ဌာေန ဣမံ သိရိသမၸတၱႎ နာႏုဘဝတိ၊ 'မု႑ကသမေဏ ဥပ႒ဟိႆာမီ'တိ တု႒စိတၱာ ဝိစရတီ''တိ ဟသိတြာ အပဂၪၧိ။
တသၼႎ အပဂေတ တႆ သႏၲိေက ဌိတာ သိရိမာ ''ကႎ ႏု ေခါ ၾသေလာေကတြာ ဧသ ဟသီ''တိ ေတေနဝ ဝါတပါေနန ၾသေလာေကႏၲီ ဥတၱရံ ဒိသြာ ''ဣမံ ၾသေလာေကတြာ ဣမိနာ ဟသိတံ၊ အဒၶါ ဣမႆ ဧတာယ သဒၶႎ သႏၴေဝါ အတၳီ''တိ စိေႏၲသိ။ သာ ကိရ အၯမာသံ တသၼႎ ေဂေဟ ဗာဟိရကဣတၳီ ဟုတြာ ဝသမာနာပိ တံ သမၸတၱႎ အႏုဘဝမာနာ အတၱေနာ ဗာဟိရကဣတၳိဘာဝံ အဇာနိတြာ ''အဟံ ဃရသာမိနီ''တိ သညမကာသိ။ သာ (ဓမၼ၊႒၊၂၊၂ဝ၁ ဥတၱရာယ အာဃာတံ ဗႏၶိတြာ ''ဒုကၡမႆာ ဥပၸါေဒႆာမီ''တိ ပါသာဒါ ၾသ႐ုယွ မဟာနသံ ပဝိသိတြာ ပူဝပစန႒ာေန ပကၠဳထိတံ သပၸႎ ကဋစၧဳနာ အာဒါယ ဥတၱရာဘိမုခံ ပါယာသိ။ ဥတၱရာ တံ အာဂစၧႏၲႎ ဒိသြာ ''မမ သဟာယိကာယ မယွံ ဥပကာေရာ ကေတာ၊ စကၠဝါဠံ အတိသမၺာဓံ၊ ျဗဟၼေလာေကာ အတိနီစေကာ၊ မမ သဟာယိကာယ ဂုေဏာဝ မဟေႏၲာ။ အဟဥႇိ ဧတံ နိႆာယ ဒါနၪၥ ဒါတုံ ဓမၼၪၥ ေသာတုံ လဘႎ။ သေစ မမ ဧတိႆာ ဥပရိ ေကာေပါ အတၳိ၊ ဣဒံ သပၸိ မံ ဒဟတု။ သေစ နတၳိ၊ မာ ဒဟတူ''တိ တံ ေမတၱာယ ဖရိ။ တာယ တႆာ မတၳေက အာသိတၱံ ပကၠဳထိတသပၸိ သီတုဒကံ ဝိယ အေဟာသိ။
အထ နံ ''ဣဒံ သီတလံ ဘဝိႆတီ''တိ ကဋစၧဳံ ပူေရတြာ အာဒါယ အာဂစၧႏၲႎ ဥတၱရာယ ဒါသိေယာ ဒိသြာ ''အေပဟိ ဒုဗၺိနီေတ၊ န တြံ အမွာကံ အယ်ာယ ပကၠဳထိတံ သပၸႎ အာသိၪၥိတုံ အႏုစၧဝိကာ''တိ သႏၲေဇၨႏၲိေယာ ဣေတာ စိေတာ စ ဥ႒ာယ ဟေတၳဟိ စ ပါေဒဟိ စ ေပါေထတြာ ဘူမိယံ ပါေတသုံ။ ဥတၱရာ ဝါေရႏၲီပိ ဝါေရတုံ နာသကၡိ။ အထႆာ ဥပရိ ဌိတာ သဗၺာ ဒါသိေယာ ပဋိဗာဟိတြာ ''ကိႆ ေတ ဧဝ႐ူပံ ဘာရိယံ ကတ''ႏၲိ သိရိမံ ၾသဝဒိတြာ ဥေဏွာဒေကန ႏွာေပတြာ သတပါကေတေလန အဗ႓ၪၨိ။ တသၼႎ ခေဏ သာ အတၱေနာ ဗာဟိရကိတၳိဘာဝံ ဉတြာ စိေႏၲသိ -- ''မယာ ဘာရိယံ ကမၼံ ကတံ သာမိကႆ ဟသနမတၱကာရဏာ ဣမိႆာ ဥပရိ ပကၠဳထိတံ သပၸႎ အာသိၪၥႏၲိယာ၊ အယံ 'ဂဏွထ န'ႏၲိ ဒါသိေယာ န အာဏာေပသိ။ မံ ဝိေဟဌနကာေလပိ သဗၺဒါသိေယာ ပဋိဗာဟိတြာ မယွံ ကတၱဗၺေမဝ အကာသိ။ သစာဟံ ဣမံ န ခမာေပႆာမိ၊ မုဒၶါ ေမ သတၱဓာ ဖေလယ်ာ''တိ တႆာ ပါဒမူေလ နိပဇၨိတြာ၊ ''အေယ်၊ ခမာဟိ ေမ''တိ အာဟ။ အဟံ သပိတိကာ ဓီတာ၊ ပိတရိ ခမေႏၲ ခမာမီတိ။ ေဟာတု၊ အေယ်၊ ပိတရံ ေတ ပုဏၰေသ႒ႎ ခမာေပႆာမီတိ။ ပုေဏၰာ မမ ဝ႗ဇနကပိတာ၊ ဝိဝ႗ဇနေက ပိတရိ ခမေႏၲ ပနာဟံ ခမိႆာမီတိ။ ေကာ ပန ေတ ဝိဝ႗ဇနကပိတာတိ? သမၼာသမၺဳေဒၶါတိ။ မယွံ ေတန သဒၶႎ ဝိႆာေသာ နတၳီတိ။ အဟံ ကရိႆာမိ၊ သတၳာ ေသြ ဘိကၡဳသံဃံ အာဒါယ ဣဓာဂမိႆတိ၊ တြံ ယထာလဒၶံ သကၠာရံ ဂေဟတြာ ဣေဓဝ အာဂႏ႖ာ တံ ခမာေပဟီတိ။ သာ ''သာဓု၊ အေယ်''တိ ဥ႒ာယ အတၱေနာ ေဂဟံ ဂႏ႖ာ ပၪၥသတာ ပရိဝါရိတၳိေယာ အာဏာေပတြာ နာနာဝိဓာနိ ခါဒနီယာနိ ေစဝ သူေပယ်ာနိ စ သမၸာေဒတြာ ပုနဒိဝေသ တံ သကၠာရံ အာဒါယ (ဓမၼ၊႒၊၂၊၂ဝ၂ ဥတၱရာယ ေဂဟံ အာဂႏ႖ာ ဗုဒၶပၸမုခႆ ဘိကၡဳသံဃႆ ပေတၱ ပတိ႒ာေပတုံ အဝိသဟႏၲီ အ႒ာသိ။ တံ သဗၺံ ဂေဟတြာ ဥတၱရာဝ သံဝိဒဟိ။ သိရိမာပိ ဘတၱကိစၥာဝသာေန သဒၶႎ ပရိဝါေရန သတၳဳ ပါဒမူေလ နိပဇၨိ။
အထ နံ သတၳာ ပုစၧိ -- ''ေကာ ေတ အပရာေဓါ''တိ? ဘေႏၲ၊ မယာ ဟိေယ်ာ ဣဒံ နာမ ကတံ၊ အထ ေမ သဟာယိကာ မံ ဝိေဟဌယမာနာ ဒါသိေယာ နိဝါေရတြာ မယွံ ဥပကာရေမဝ အကာသိ။ သာဟံ ဣမိႆာ ဂုဏံ ဇာနိတြာ ဣမံ ခမာေပသႎ၊ အထ မံ ဧသာ ''တုေမွသု ခမေႏၲသု ခမိႆာမီ''တိ အာဟ။ ''ဧဝံ ကိရ ဥတၱေရ''တိ? ''အာမ၊ ဘေႏၲ၊ သီေသ ေမ သဟာယိကာယ ပကၠဳထိတသပၸိ အာသိတၱ''ႏၲိ။ အထ ''တယာ ကႎ စိႏၲိတ''ႏၲိ? ''စကၠဝါဠံ အတိသမၺာဓံ၊ ျဗဟၼေလာေကာ အတိနီစေကာ၊ မမ သဟာယိကာယ ဂုေဏာဝ မဟေႏၲာ။ အဟဥႇိ ဧတံ နိႆာယ ဒါနၪၥ ဒါတုံ ဓမၼၪၥ ေသာတုံ အလတၳံ၊ သေစ ေမ ဣမိႆာ ဥပရိ ေကာေပါ အတၳိ၊ ဣဒံ မံ ဒဟတု။ ေနာ ေစ၊ မာ ဒဟတူ''တိ ဧဝံ စိေႏၲတြာ ဣမံ ေမတၱာယ ဖရႎ၊ ဘေႏၲတိ။ သတၳာ ''သာဓု သာဓု၊ ဥတၱေရ၊ ဧဝံ ေကာဓံ ဇိနိတုံ ဝ႗တိ။ ေကာေဓါ ဟိ နာမ အေကၠာေဓန၊ အေကၠာသကပရိဘာသေကာ အနေကၠာသေႏၲန အပရိဘာသေႏၲန၊ ထဒၶမစၧရီ အတၱေနာ သႏၲကႆ ဒါေနန၊ မုသာဝါဒီ သစၥဝစေနန ဇိနိတေဗၺာ''တိ ဝတြာ ဣမံ ဂါထမာဟ --
၂၂၃။ ''အေကၠာေဓန ဇိေန ေကာဓံ၊ အသာဓုံ သာဓုနာ ဇိေန။
ဇိေန ကဒရိယံ ဒါေနန၊ သေစၥနာလိကဝါဒိန''ႏၲိ။
တတၳ အေကၠာေဓနာတိ ေကာဓေနာ ဟိ ပုဂၢေလာ အေကၠာေဓန ဟုတြာ ဇိနိတေဗၺာ။ အသာဓုႏၲိ အဘဒၵေကာ ဘဒၵေကန ဟုတြာ ဇိနိတေဗၺာ။ ကဒရိယႏၲိ ထဒၶမစၧရီ အတၱေနာ သႏၲကႆ စာဂစိေတၱန ဇိနိတေဗၺာ။ အလိကဝါဒီ သစၥဝစေနန ဇိနိတေဗၺာ။ တသၼာ ဧဝမာဟ -- ''အေကၠာေဓန ဇိေန ေကာဓံ။ ပ ။ သေစၥနာလိကဝါဒိန''ႏၲိ။
ေဒသနာဝသာေန သိရိမာ သဒၶႎ ပၪၥသတာဟိ ဣတၳီဟိ ေသာတာပတၱိဖေလ ပတိ႒ဟီတိ။
Metta protects Lady Uttara from boiling oil
Uttara was the daughter of a farm labourer
named Punna who worked for a rich man named Sumana. One day Punna
and his wife offered almsfood to Venerable Sariputta soon after
his arising from sustained mental absorption (nirodha
samapatti), and as a result of that good deed, they became
very rich. Punna found gold in the field he was ploughing, and
the king officially declared him the royal banker. On one
occasion, Punna offered almsfood to the Buddha and the bhikkhus
for seven days, and on the seventh day, after hearing the
Buddha's discourse, all the three members of the family realised
the Dhamma.
Later, Punna married Uttara off to the son of
the rich man Sumana. Uttara was unhappy in her husband's home
because she could not offer almsfood to the Buddha or listen to
the Dhamma. So, she told her father, 'Why have you put me in this
cage? Here I cannot see any bhikkhus and I have no opportunity to
perform any meritorious deed.' Her father felt sorry for her and
sent her a large sum of money. And with the permission of her
husband, Uttara engaged a lady named Sirima to look to the needs
of her husband for a number of days.
During that time, Uttara offered almsfood to
the Buddha and the bhikkhus. On the fifteenth day, her husband
smiled when he saw her busy preparing food in the kitchen. He
commented, 'How foolish she is! She does not know how to enjoy
herself. She is tiring herself out with this almsgiving
ceremony!' Sirima saw him smile and forgetting that she was only
a paid woman felt very jealous of Uttara. Being unable to control
herself, Sirima went into the kitchen and got some boiling oil
with the intention of pouring it over the head of Uttara. The
lady saw Sirima coming but bore no ill-will. She reflected that
because Sirima had stood in for her, she had been able to listen
to the Dhamma, fulfill her religious duties and perform other
acts of charity. Thus she was quite thankful and grateful to
Sirima. Suddenly, she realised that Sirima was going to pour
boiling oil over her, so she made this firm resolution: 'If I
bear any ill-will towards Sirima, may this boiling oil scald me.
If I have no ill-will towards her, may it not scald me.'
As Uttara had no ill-will towards Sirima, the
boiling oil proved as harmless as if it was just like cold water.
Then Sirima thought the oil must have gone cold and went to get
another pot of boiling oil. The attendants of Uttara caught her
and beat her. Uttara stopped her attendants and instructed them
to rub Sirima with medicinal ointment.
Then, Sirima remembered her true position and
she regretted that she had done wrong to Uttara and asked her
mistress to forgive her. Uttara then told her, 'I have my father,
I shall ask him whether I should accept your apology.' Sirima
agreed to go and apologise to Punna but Uttara explained, 'When I
said 'my father', I did not refer to the father who had brought
me into this round of rebirth. I was referring to my father the
Buddha, who has helped me break the chain of rebirths, who has
taught me the Dhamma, the Noble Truths.' Sirima then expressed
her wish to see the Buddha. So it was arranged that Sirima would
offer almsfood to the Buddha and the bhikkhus on the following
day at the house of Uttara.
After the meal, the Buddha was told about what
had happened between Sirima and Uttara. Sirima admitted her
mistakes and begged the Buddha to advise Uttara to forgive her.
He then asked Uttara how she felt when Sirima poured boiling oil
on her head, and Uttara answered, 'Venerable Sir, because I am
grateful to Sirima I bear no hatred or ill-will towards her. I
only radiate my loving kindness towards her.' The Buddha then
applauded her, 'Well done, well done, Uttara! By not bearing any
ill-will you have been able to conquer one who abuses you; by
being generous, you should conquer one who is stingy; by speaking
the truth you should conquer one who tells lies.' On the advice
of the Buddha, Uttara forgave Sirima.
0 မွတ္ခ်က္မ်ား:
Post a Comment